Thursday, October 23, 2014

Khasiat Daun buah Zaitun




 
Zaitun...kebiasaannya orang akan membeli minyak zaitun untuk digunakan sebagai tonik rambut atau juga yang sesuai untuk masakan.

Dari kecil dulu memang nona telah diajar oleh opah untuk menggunakan minyak zaitun pada helaian rambut sampaikan ramai bertanya .."bagaimana rambut boleh jadi lebat & hitam?"..

Tidak lain tidak bukan..jawapannya minyak zaitun.  Terima kasih pada opah yang rajin untuk membuatkan cucunya kelihatan sedikit 'menawan'...hihi.

TAHUKAH reader semua bahawa zaitun merupakan sejenis tanaman yg tertua di dunia. Kegunaannya amat pelbagai dan telah digunakan dalam bidang perubatan Mesir sejak zaman purba lagi. Tingginya pokok ini kira-kira 3 meter. Cuba readers bayangkan...

Daunnya pula hijau terang & buahnya yg masak ranum berwarna ungu kehitaman. Yang bestnye ia kaya pula dengan vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan Zat Besi. Dengar khasiat saje tentu dah jatuh hati dengan buah zaitun ni kan.

Itu baru buahnya saje, kalau nak tahu...sekarang ni daunnya pula telah dikomersialkan. Rupa-rupanya ia boleh membantu menjadikan kulit lebih cerah serta menghilangkan tanda penuaan. Ape lagi readers marilah cuba kunyah daun buah zaitun ramai2...hihi.

Namun,....sekarang dh zaman moden kan...x perlu lg kunyah2 trus daunnye. Dah ada produk berbentuk tablet yg boleh kunyah tau..Selamat Mencuba readers..

1 comment:

  1. salam perkenalan dari blog jindrisska.... kalau belum join giveway keychain eiffel tower kite, jemputlah join...ade 4 hari lagi...jangan lepaskn peluang yer... :D terima kasih sudi datnang melawat blog kite yer... :D

    jindrisska.blogspot.com

    ReplyDelete